ورود عضویت
دهه

مقبره امیر تیمور

Amir Temur Mausoleum Gur-i Amir Сomplex
Amir Temur Mausoleum, Samarkand, Uzbekistan

همه چیز درباره مقبره امیر تیمور در سمرقند، ازبکستان

مقبره امیر تیمور یا Amir Temur Mausoleum یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر سمرقند ازبکستان است. این مقبره به عنوان محل دفن امیر تیمور، یکی از فرمانروایان بزرگ تاریخ اوزبکستان، شناخته می‌شود. طراحی معماری آن از جمله آثار برجسته معماری اسلامی است. 

این بنا جایگاه مهمی را در تاریخ معماری آسیای مرکزی به‌عنوان پیش‌نمایه مقبره‌های معماری مغول‌های بعدی، از جمله باغ‌های بابر در کابل، مقبره همایون در دهلی و تاج محل در آگرا، که توسط نوادگان هندی تیمور، تورکو ساخته شده است، به خود اختصاص داده است. 
این مقبره در طول عمر خود به شدت بازسازی شده است.

ساخت مقبره خود در سال 1403 پس از مرگ ناگهانی محمد سلطان، وارث تامرلن و نوه محبوبش، که برای او در نظر گرفته شده بود، آغاز شد. تیمور برای خود آرامگاه کوچکتری در شهرسبز نزدیک کاخ آک سرای خود ساخته بود. با این حال، هنگامی که تیمور در سال 1405 در لشکرکشی نظامی خود به چین درگذشت، گردنه های شهرسبز برف پوشیده شد و به جای آن او را در اینجا به خاک سپردند. اولوگ بیگ، یکی دیگر از نوه های تامرلن، کار را تکمیل کرد. در زمان سلطنت او، مقبره به سرداب خانوادگی خاندان تیموری تبدیل شد.

مقبره در باطن به صورت یک اتاق بزرگ و مرتفع با طاقچه های عمیق در طرفین و تزئینات متنوع به نظر می رسد. قسمت پایینی دیوارهای پوشیده شده توسط دال های عقیق ساخته شده به صورت یک پانل است. هر یک از این اسلب ها با نقاشی های ظریف تزئین شده است. در بالای تابلو یک قرنیز استالاکتیت مرمری وجود دارد. وسعت بزرگ دیوارها با گچ نقاشی شده تزئین شده است. طاق ها و گنبد داخلی با کارتوهای پاپیه ماشه ای برجسته، طلاکاری و نقاشی شده است.

اطلاعات جانبی مقبره امیر تیمور

معماران و طراحان

اولغان اولدوق میرزا بخاری

فعالیت

وارد نشده است

مالک

وارد نشده است

دستور ساخت

وارد نشده است

آدرس

Amir Temur Mausoleum, Samarkand, Uzbekistan