ورود عضویت
دهه

مسجد بی بی خانم

Bibi-Khanym Mosque
Bibi-Khanym Mosque, Samarkand, Uzbekistan

همه چیز درباره مسجد بی بی خانم در سمرقند، ازبکستان

مسجد بی بی خانم یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد تاریخی در شهر سمرقند ازبکستان است که توسط امیر تیمور در قرن ۱۵ ساخته شده است. این مسجد به عنوان یکی از آثار برجسته معماری اسلامی مشهور است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

بی‌بی خانم نام همسر تیمور پس از لشکرکشی خود به هندوستان، تصمیم گرفت مسجدی بزرگ را در پایتخت کشور بزرگ خود، سمرقند بسازد.

پس از لشکرکشی به هند در سال 1399، تیمور تصمیم گرفت تا ساخت یک مسجد غول پیکر را در پایتخت جدید خود، سمرقند، انجام دهد. هنگامی که تیمور در سال 1404 از لشکرکشی خود بازگشت، مسجد تقریباً تکمیل شد. اما تیمور از پیشرفت ساخت و ساز خرسند نبود و بلافاصله تغییرات مختلفی به خصوص در گنبد اصلی انجام داد.
از ابتدای ساخت و ساز، مشکلات یکپارچگی سازه خود را نشان داد. بازسازی ها و تقویت های مختلفی برای نجات مسجد انجام شد. با این حال، تنها پس از چند سال، اولین آجرها از گنبد عظیم محراب شروع به ریزش کرده بودند. مقیاس نقشه های تیمور، تکنیک های ساختمانی آن زمان را به حد خود رساند و عجله ها به یکپارچگی ساختمان کمک نکرد. 

دیوار خارجی این بنا ۱۶۷ متر درازا و ۱۰۹ متر پهنا و بلندترین نقطه آن (نوک گنبد) ۴۰ متر بلندی و ورودی آ ن هم ۳۵ متر بلندی دارد. قرآن مرمری بزرگی هم در حیاط آن است.

قبلا در داخل حیاط گالری های روباز به ارتفاع 2/7 متر وجود داشت. آنها از کنار هم قرار گرفتن بسیاری از طاق ها و گنبدهای کوچک و مسطح آجری تشکیل شده اند که توسط بیش از 400 ستون مرمری و تکیه گاه پشتیبانی می شود. امروزه فقط قسمتی از گالری ها دیده می شود.
چهار مناره در زوایای بیرونی محیط مرمت شده است.

اطلاعات جانبی مسجد بی بی خانم

معماران و طراحان

امیر تیمور

فعالیت

وارد نشده است

مالک

وارد نشده است

دستور ساخت

وارد نشده است

آدرس

Bibi-Khanym Mosque, Samarkand, Uzbekistan