ورود عضویت
دهه

موزه ملی افغانستان

National Museum of Afghanistan
F48C+R22، جاده دارلامان، کابل، افغانستان

همه چیز درباره موزه ملی افغانستان در کابل، افغانستان

موزه ملی افغانستان مجموعه‌ای از گنجینه‌های آثار تاریخی و میراث فرهنگی افغانستان است. این موزه شامل دو طبقه در منطقه دارالامان، در جنوب غربی شهر تاریخی کابل قرار دارد. 

پیش از جنگ‌های داخلی، موزه ملی افغانستان یکی از غنی‌ترین موزه‌های منطقه بود. این موزه تا سال ۱۹۹۲ نزدیک به صدهزار اثر باستانی کشور و مجموعه مشهور ۳۵ هزار سکه را در خود جای داده بود و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم افغانستان به حساب می‌آمد.

این موزه در سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۷ هجری خورشیدی) در منطقه باغ بالای کابل تأسیس شد. در اوایل تأسیس این موزه که در آن دوران «عجایب خانه» نام داشت، فقط بعضی از آثار تاریخی مثل قرآن‌های خطی، صنایع دستی، آثار برجای‌مانده از جنگ‌های دوران استقلال و برخی کتاب‌های کمیاب در آن نگهداری می‌شد.

در سال ۱۹۶۴ ساختمان جدیدی برای موزه ملی افغانستان در منطقه دارالامان ساخته شد. این ساختمان توسط معمار ایتالیایی «گیو برایتی» طراحی شده بود و به عنوان یکی از زیباترین بناهای کابل شناخته می‌شد.

موزه ملی افغانستان در طول سال‌های اشغال شوروی و جنگ‌های داخلی به شدت آسیب دید. در سال ۱۹۹۳، مجاهدین پس از تصرف کابل، بسیاری از آثار موزه را غارت کردند. در سال ۱۹۹۶، طالبان موزه را به طور کامل تعطیل کردند و بسیاری از آثار را به دلیل بت پرستی غیر اسلامی دانستند، از بین بردند.

پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، کار مرمت و بازسازی موزه ملی افغانستان آغاز شد. با کمک یونسکو و سایر سازمان‌های بین المللی، بسیاری از آثار غارت شده و آسیب دیده موزه مرمت و بازسازی شد. موزه ملی افغانستان در سال ۲۰۰۴ به طور مجدد به روی عموم باز شد.

امروزه، موزه ملی افغانستان حدود ۳۰۰۰۰ اثر باستانی را در خود جای داده است. این آثار شامل مجسمه‌ها، سفال‌ها، سکه‌ها، جواهرات و دست‌نوشته‌ها از دوره‌های مختلف تاریخ افغانستان، از عصر برنز تا دوران اسلامی است.

موزه ملی افغانستان مکانی مهم برای حفظ و نمایش میراث فرهنگی افغانستان است. این موزه همچنین به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی عمل می‌کند و برنامه‌های مختلفی را برای ترویج فرهنگ و تاریخ افغانستان به مردم افغانستان و گردشگران ارائه می‌دهد.

اطلاعات جانبی موزه ملی افغانستان

معماران و طراحان

گیو برایتی

فعالیت

موزه تاریخ تمدن

مالک

دولت افغانستان

دستور ساخت

امان‌الله شاه

آدرس

F48C+R22، جاده دارلامان، کابل، افغانستان