ورود عضویت
دهه

تندیس‌های بودا

Buddhas of Bamiyan
RRJG+RPC، بامیان، افغانستان

همه چیز درباره تندیس‌های بودا در بامیان، افغانستان

تندیس‌های بودا در بامیان که زمانی بزرگترین مجسمه‌های بودا در جهان بودند، دو مجسمه عظیم سنگی بودند که در دل کوه‌های دره بامیان در افغانستان تراشیده شده بودند. 

مجسمه بزرگتر که به صلصال معروف بود، 53 متر ارتفاع داشت و در قرن ششم میلادی ساخته شده بود. مجسمه کوچکتر که به شمامه معروف بود، 35 متر ارتفاع داشت و در قرن هفتم میلادی ساخته شده بود.

این مجسمه ها برای قرن ها زیارتگاه بوداییان و زائران از سراسر جهان بود. آنها همچنین یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در افغانستان بودند.

با این حال، در مارچ 2001، طالبان این مجسمه ها را به دلیل تفسیر خود از قوانین اسلامی که ساخت مجسمه را ممنوع می کرد، با مواد منفجره ویران کردند.

ویرانی تندیس های بودا در بامیان یک تراژدی فرهنگی بود. این ضایعه ای جبران ناپذیر برای میراث جهانی و نمادی از وحشیگری و تعصب بود.

با این حال، خاطره تندیس های بودا در بامیان همچنان پابرجاست. این مجسمه ها در عکس ها، فیلم ها و خاطرات افراد زیادی زنده مانده اند. آنها همچنین منبع الهام هنرمندان، نویسندگان و فیلمسازان در سراسر جهان بوده اند.

در سال های اخیر، تلاش های زیادی برای حفظ و مرمت بقایای تندیس های بودا در بامیان انجام شده است. یونسکو با همکاری دولت افغانستان و سازمان های بین المللی دیگر، اقداماتی را برای تثبیت صخره ها، حفاظت از بقایای مجسمه ها و ایجاد یک مرکز بازدید کننده جدید انجام داده است.

تندیس های بودا در بامیان ممکن است دیگر وجود نداشته باشند، اما خاطره آنها همچنان پابرجاست. آنها یادآور قدرت هنر، اهمیت میراث فرهنگی و خطرات تعصب و وحشیگری هستند.

در اینجا چند نکته دیگر در مورد تندیس های بودا در بامیان آورده شده است:

 تندیس های بودا در بامیان از جنس ماسه سنگ بودند و با گچ و رنگ پوشیده شده بودند.
 مجسمه ها دارای جزئیات پیچیده ای از جمله لباس ها، جواهرات و تزئینات بودند.
 تندیس ها در غارهایی حفر شده بودند که با نقاشی های دیواری و مجسمه های کوچکتر تزئین شده بودند.
 تندیس های بودا در بامیان در طول تاریخ خود بارها مورد حمله و تخریب قرار گرفته بودند، اما همیشه مرمت می شدند.
 ویرانی تندیس های بودا در بامیان توسط محکومیت جهانی مواجه شد.

اطلاعات جانبی تندیس‌های بودا

معماران و طراحان

وارد نشده است

فعالیت

یادبود بودا

مالک

وارد نشده است

دستور ساخت

وارد نشده است

آدرس

RRJG+RPC، بامیان، افغانستان