ورود عضویت
دهه

مدارک لازم جهت صدور گذرنامه



تهیه شده در دهه دات کام | 1396/10/15
55294 کاربر از این مقاله دیدن کرده اند

در حال حاضر، برای دریافت پاسپورت جدید و یا تمدید اعتبار گذرنامه قبلی، شما ملزم هستید تا به یکی از دفاتر پلیس +10 شهر خود مراجعه کرده و مدارک لازم برای پاسپورت را به افسر گذرنامه تحویل دهید. همچنین برای پیدا کردن نزدیکترین دفتر پلیس +10 می‌توانید به


 مدارک لازم برای پاسپورت شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  2. یک عدد عکس 6 در 4 رنگی جدید با زمینه سفید و رعایت قوانین خاص مورد نیاز گذرنامه (در نظر داشته باشید در این مراکز عکس و ثبت اثرانگشت به صورت دیجیتالی انجام می‌شود)
  3. ارائه پاسپورت منقضی شده قبلی
  4. ارائه مجوز محضری رضایت والدین و یا قیم قانونی (برای متقاضیان زیر 18 سال)
  5. رضایت نامه محضری همسر (برای بانوان متاهل)
  6. ارائه گواهی فوت همسر و یا طلاق‌نامه (برای بانوانی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته‌اند)
  7. پرداخت هزینه پاسپورت که شامل عوارض نیروی انتظامی، شهرداری، پست، دفاتر پلیس +10 و غیره می شود
  8. اجازه کتبی از حفاظت یگان برای افراد نظامی مشغول به کار و یا بازنشستگانی که کمتر از 5 سال پیش بازنشست شده‌اند
  9. ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافی از سازمان وظیفه عمومی (برای متقاضیان مذکر 18 ساله)
  10. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و سپرده مالی وثیقه بین 8 تا 15 میلیون تومان (برای افراد مشمول به انجام خدمت وظیفه اجباری)

ارائه کارت ملی هوشمند در کنار شناسنامه، جزو موارد الزامی و مدارک لازم برای پاسپورت در سال 1402 است، از این رو رسید کاغذی کارت ملی هوشمند که دارای کد اختصاصی است، از شما در زمان اقدام برای اخذ پاسپورت جدید و یا تمدید گذرنامه قبلی درخواست می شود و در صورت نداشتن آن، باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و آن را دریافت نمایید.
بنابر قوانین و الزامات بین‌المللی، دیگر اسامی و اطلاعات همراه فرزندان زیر 18 سال در گذرنامه والدین قید نمی‌شود و هر فرد (حتی کودک و نوزاد) باید دارای گذرنامه و پاسپورت مستقل باشد.


مدت زمان صدور و دریافت پاسپورت از طریق اداره پست




به طور معمول زمان صدور گذرنامه جدید از زمان تحویل مدارک لازم برای پاسپورت و پرداخت هزینه پاسپورت، بین یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد و در صورتی که نیازمند دریافت سریع‌تر آن باشید، باید با حضور در اداره کل گذرنامه و ارائه بلیط پرواز، به پیگیری سریع‌تر امور بپردازید.


هزینه صدور یا تمدید پاسپورت


بر همین اساس، با احتساب هزینه های فرم ثبت نام، شناسه گذرنامه، عوارض شهرداری و نیروی انتظامی، هزینه اداره پست، مالیات، فتوکپی، هزینه عکس بیومتریک و سایر هزینه‌های جانبی دریافت و یا تمدید گذرنامه، مجموع هزینه پاسپورت در سال 1402 بیش از 350 هزار تومان خواهد بود که باید در دفاتر پلیس +10 پرداخت نمایید.

هزینه اولیه دریافت گذرنامه 200 هزار تومان است که با اضافه شدن سایر فاکتورهای الزامی و جانبی مثل عکس دیجیتال بیومتریک، هزینه نهایی به مبلغ 365 تا 380 هزار تومان می‌رسد.
منبع : epolice.ir