ورود عضویت
دهه

برج پیچنده

Turning Torso
Lilla Varvsgatan 14, 211 15 Malmö, سوئد

همه چیز درباره برج پیچنده در استکهلم، سوئد

برج پیچنده (Turning Torso به معنی ستون‌فقرات پیچنده) آسمانخراشی است در شهر مالمو سوئد که به دست معمار، مهندس عمران و هنرمند اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی و در اوت ۲۰۰۵ به‌طور رسمی افتتاح شده‌است. این برج ۵۴ طبقه‌ای ۱۹۰ متر ارتفاع دارد. پس از اتمام پروژه این برج رتبهٔ بلندترین سازه در کشورهای اسکاندیناویایی و دومین آپارتمان بلند در اروپا را از آن خود کرد. برج پیچنده در حال حاضر بلندترین آسمان‌خراش کشور سوئد می‌باشد.

این برج شامل ۹ مکعب است که حول یک محور مرکزی پیچ خورده‌اند. بالاترین بخش برج ۹۰ درجه نسبت به سطح مبنای آن چرخیده‌است. در اصل هر طبقهٔ این برج شامل مقطعی مستطیلی است که حول محور مرکزی آن با زاویه‌ای مشخص چرخیده و به یک مقطع سه گوش متصل شده که یک داربست فولادی آن را محیط کرده‌است. دو مکعب پنج طبقه از نه مکعبی که روی هم قرار گرفته‌اند به فضای اداری اختصاص یافته‌است. ۱۴۹ آپارتمان زیبا و شیک نیز در طبقه‌های بالایی قرار دارند.

پیش‌زمینه طراحی

ده هزار سال پیش و با تمام شدن عصر یخ‌بندان، سوئد از دانمارک و -تبعا- از اروپای غربی جدا می‌افتد. در سال ۱۹۹۵، پادشاه سوئد و ملکهٔ دانمارک با امضا گذاشتن پای قراردادی، پیش‌نهاد می‌کنند پلی شهر مالمو در غرب سوئد را به کوپنهاگ در شرق دانمارک متصل کند. برای پوشش این دهانهٔ هشت متری، به یک سازهٔ پیش‌رفته نیاز بود. بنابراین طراحی آن بین شش معمار نام‌دار در زمینهٔ طراحی پل به مسابقه گذاشته شد. یکی از این معمارها سانتیاگو کالاتراوا بود که بابت ساخت پل آلامیو برای نمایشگاه ۱۹۹۲ والنسیا معروف شده بود.
طرح پیش‌نهادی کالاتراوا بر اساس مجسمه‌ای ساخت خودش و الهام گرفته از اسکلت بدن انسان در مسابقه بازنده شد. پل اورسوند با طرح یک معمار دانمارکی ساخته شد و تأثیر گسترده‌ای بر توسعهٔ اقتصادی منطقه گذاشت.
برای انتقال پایه‌های پل از خشکی به آب از چرثقیلی ۱۳۸ متری کوکومز استفاده شد که در سال ۱۹۷۳-۱۹۷۴ برای استفاده در صنعت کشتی سازی ساخته شده بود و به نماد شهری شهر کوتاه و افقی مالمو تبدیل شده بود. انتقال پایه‌های پل اورسند آخرین کاربرد جرثقیل کوکومز بود زیرا با ورشکستگی و برچیده شدن صنعت کشتی سازی در مالمو، دیگر کاربردی برای این جرثقیل وجود نداشت و با برداشته شدن جرثقیل کوکومز و فروش آن به کره جنوبی به عنوان فولاد قراضه پس از استفاده در ساخت پل اورسوند، جای خالی یک نماد شهری در مالمو بیش از پیش ایجاد شده بود.
جانی اورباک، مدیر شرکت HSB Mamlo، قصد کرد برای ساخت یک نماد شهری در مالمو و تعریف خط آسمان شهر دست به کار شود. شرکت HSB یک شرکت ساخت و اجاره خانه‌های مسکونی با شعار «خانه‌های ایمن» است. اورباک طرح پیش‌نهادی کالاتراوا برای پل اورسوند را در یک کاتالوگ دیده بود و ایده‌ای در مورد اجرا کردن آن به شکل یک برج مسکونی به نظرش رسیده بود. اورباک با دفتر کالاتراوا در زوریخ تماس می‌گیرد و پیش‌نهاد ساخت «برج پیچنده» را می‌دهد.

مفهوم

کالاتراوا در این طرح از اسکلت بدن انسان در هنگام چرخش نود درجه الهام گرفته‌است. در چرخش نود درجه بدن در پیچش قرار دارد و در برابر کمانش مقاومت می‌کند. چرخش نود درجه در یونان باستان فرمی کامل به شمار می‌رفته‌است و تندیس ورزشکاران را در این حالت می‌ساختند.

اطلاعات جانبی برج پیچنده

معماران و طراحان

سانتیاگو کالاتراوا

فعالیت

برج اداری

مالک

وارد نشده است

دستور ساخت

وارد نشده است

آدرس

Lilla Varvsgatan 14, 211 15 Malmö, سوئد