ورود عضویت
دهه

مقبره تورابک خانم

Turabek Khanum Mausoleum
Turabeg Khanym Mausoleum, Kunya-Urgench, Dashoguz Province, Turkmenistan

همه چیز درباره مقبره تورابک خانم در کهنه‌گرگانج، ترکمنستان

مقبره تورابک خانم یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار تاریخی در ترکمنستان است که در شهر باستانی کهنه‌گرگانج (کهنه اورگنج) واقع شده است. این بنا در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده و به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته معماری اسلامی در منطقه شناخته می‌شود.
مقبره تورابک خانم به یاد تورابک خانم، همسر یا دختر یکی از حکام خوارزم، ساخته شده است. این مقبره با طراحی زیبا و تزئینات دقیق و هنرمندانه، نمونه‌ای از هنر معماری اسلامی دوران تیموری است. گنبد این مقبره با کاشی‌های رنگی و نقوش هندسی پوشیده شده و دیوارهای داخلی آن با کتیبه‌های قرآنی و تزئینات موزاییکی مزین شده است.
مقبره تورابک خانم بخشی از مجموعه تاریخی کهنه‌گرگانج است که در سال 2005 به عنوان یک میراث جهانی توسط یونسکو ثبت شده است. این مجموعه شامل چندین بنا و آثار تاریخی دیگر نیز می‌باشد که هر یک بازگو کننده بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی منطقه خوارزم هستند.
بازدید از مقبره تورابک خانم تجربه‌ای فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد است که بازدیدکنندگان را با زیبایی‌های هنر اسلامی و تاریخ پرشکوه منطقه آشنا می‌کند. این بنا یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در ترکمنستان است و برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری توصیه می‌شود.
گردشگران می‌توانند در طول بازدید خود از این مقبره، به سایر بخش‌های مجموعه کهنه‌گرگانج نیز سر بزنند و از آثار تاریخی دیگری مانند مناره کوتلوغ تیمور و مسجد جامع کهنه‌گرگانج دیدن کنند.

 به طور سنتی اعتقاد بر این است که این مکان آخرین آرامگاه ترابک خانم، همسر قوتلوق تیمور - که بین سال‌های 1321 و 1336 از طرف گروه ترکان طلایی بر خوارزم حکومت می‌کرد - این بنا در واقع ممکن است مربوط به دوران سلطنت تیمور باشد یا حتی کمی بعد.

تورابک خانم شمالی‌ترین بنای تاریخی در منطقه شهر قدیمی است که توسط یونسکو به عنوان بخش اول تعریف شده است و بخش اعظم مکان‌ها را در بر می‌گیرد. 

این بنا در تراز شمالی-جنوبی قرار دارد و شامل سه قسمت اصلی است: یک اتاق بزرگ گنبدی شکل مرکزی (زیارتخانه)، یک اتاق مقبره کوچکتر در شمال (گورخانه) و یک پیش اتاق که به یک پیشتاق (درگاه بنای یادبود) متصل شده است. جنوب. از میان این سه اتاق، اتاقک گنبدی مرکزی مهم ترین است و به عنوان کانون سازمانی ترکیب عمل می کند. فضای داخلی به صورت شعاعی متقارن با یک پلان شش ضلعی و حداقل از نظر مفهومی، یک نمای بیرونی دوازده وجهی (12 ضلعی) است. 
در عمل، تنها 8 ضلع از 12 ضلع کاملاً پر شده است، زیرا جنوبی ترین سه ضلع توسط پیش اتاق و ورودی پیشتاق تاریخی آن اشغال شده است، در حالی که شمالی ترین وجه جایگزین گورخانه ای است که مقبره ای زیرزمینی را در خود جای داده است.

اطلاعات جانبی مقبره تورابک خانم

معماران و طراحان

وارد نشده است

فعالیت

وارد نشده است

مالک

وارد نشده است

دستور ساخت

وارد نشده است

آدرس

Turabeg Khanym Mausoleum, Kunya-Urgench, Dashoguz Province, Turkmenistan